Top 6 Trendów w e-commerce 2024

29 Luty 2024
Porady biznesowe |
E-commerce

Poznaj 6 kluczowych trendów e-commerce na 2024 rok, które rewolucjonizują rynek. 

Rynek e-commerce w 2024

Pandemia sprawiła, że w latach 2020-2022 globalny rynek e-commerce przeżywał prawdziwy rozkwit. Choć w roku 2023 jego rozwój był już nieco mniej dynamiczny ze względu na walkę ze skutkami kryzysu ekonomicznego, branża wciąż zaliczała pokaźne wzrosty. W minionym roku rynek ten osiągnął wartość 16.27 bln. USD, co stanowi około 15% wzrostu względem roku poprzedniego. Według prognoz w 2024 roku rynek wzrośnie do 18.71 bln. USD, a do roku 2032 osiągnie wartość nawet 57.22 bln. USD.

Na dalszy rozwój e-commerce duży wpływ będzie miała przede wszystkim sztuczna inteligencja. Ta rozwijająca się i zyskująca coraz szersze zastosowanie technologia wprowadzi prawdziwą rewolucję i być może zupełnie zmieni oblicze tej branży. Nie jest to jednak jedyny trend w e-commerce, któremu warto przyjrzeć się bliżej.

Trendy e-commerce w 2024

Spójrzmy na najważniejsze trendy, które będą kształtowały rynek e-commerce w 2024 roku:  

Omnichannel

Dywersyfikacja i wielokanałowość jest w e-commerce istotna nie od dziś. Wraz z rozwojem technologii zmieniają się zachowania konsumentów i sposób podejmowania przez nich decyzji zakupowych, a co za tym idzie - strategie i procesy sprzedażowe. Dziś do sprzedaży online wykorzystuje się różnorodne kanały i platformy, takie jak social media, marketplacy czy popularne zwłaszcza w branży fashion live’y e-commerce.

Omnichannel rodzi jednak wiele wyzwań. Zarządzanie aktualizacją informacji produktowej na wielu platformach sprzedażowych często bywa kłopotliwe. Ręczne edytowanie opisów i zdjęć produktów prowadzi do błędów i wymaga ogromnego zaangażowania ze strony działów sprzedaży czy marketingu. Z tego powodu do sprawnej realizacji strategii omnichannel konieczne jest wdrożenie nowoczesnych platform e-commerce, które pomogą uspójnić i zautomatyzować te procesy. 

Wybór platform e-commerce na rynku jest szeroki, a to, na jakie narzędzie się zdecydujesz, powinno zależeć od Twoich indywidualnych wymagań i potrzeb. W strategii omnichannel świetnie sprawdzą się m.in. Pimcore czy Shopware, które pomogą Ci sprawnie zintegrować wiele kanałów i zarządzać obsługą sprzedaży z poziomu jednego systemu. Do budowy marketplaceów możesz natomiast wykorzystać Mirakl i IZBERG. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zaletach tych oraz innych platform, przeczytaj nasz artykuł: Top 9 platform e-commerce na 2024.

Personalizacja

Sztuczna inteligencja w e-commerce wprowadza szerokie możliwości personalizowania treści i ofert kierowanych do klientów. Dzięki AI możliwe jest kreowanie wyjątkowych i dostosowanych do preferencji użytkownika doświadczeń zakupowych, co jest potężnym narzędziem do zwiększania konwersji oraz lojalności klientów, a także budowania pozytywnego wizerunku marki.

Personalizację za pomocą sztucznej inteligencji można realizować m.in. poprzez:

  • Segmentację klientów
    Na podstawie gromadzonych w sklepie danych dotyczących użytkowników, takich jak ich aktywność w witrynie, oglądane produkty, reakcje na reklamy, przeglądane strony, wcześniejsze zakupy czy dokonane zwroty, AI buduje modele przewidujące prawdopodobieństwo wystąpienia określonych zachowań danej osoby w przyszłości. Takie modele mogą wówczas wspierać dział marketingu w projektowaniu komunikatów zachęcających klienta do podjęcia pożądanych działań, np. ponownego zakupu.

  • Rekomendacje produktowe
    AI umożliwia dostarczanie klientom rekomendacji produktowych dopasowanych do ich preferencji na bazie gromadzonych danych: fraz wpisywanych w wyszukiwarkę, zakupionych wcześniej produktów, zachowania w sklepie i reakcji na komunikaty marketingowe. Trafne rekomendacje produktowe zwiększają prawdopodobieństwo zakupu. Dzięki danym przetwarzanym przez AI sklep może też automatycznie wyświetlać konkretnym klientom dopasowane reklamy oraz wysyłać spersonalizowane maile.

  • Dostosowanie oferty i cen
    Dzięki AI możliwe jest również dostosowanie oferty i cen do konkretnych klientów lub grup klientów na podstawie ich zachowania. Oszacowanie prawdopodobieństwa reakcji klienta na konkretną cenę pozwala na dostosowanie oferty do jego oczekiwań, co pomaga skutecznie maksymalizować zyski.

Rozwój sektora biznesowego

W ostatnich latach w branży e-commerce coraz większe znaczenie zyskuje sprzedaż B2B (Business to Business) oraz D2C (Direct to Customer). Polega ona na prowadzeniu sprzedaży bezpośrednio przez producentów do klientów biznesowych lub bezpośrednio do konsumentów, z pominięciem dystrybutorów. Jeszcze w 2019 roku odsetek konsumentów sektora D2C wynosił 49%, podczas gdy w roku 2022 było to już 64%. Jeśli chodzi o rynek B2B, szacuje się, że do 2030 roku wzrośnie on o 20%, a już w 2024 roku przekroczy 2.3 mld USD.

Dynamiczny rozwój tych sektorów to nie przypadek - takie modele sprzedażowe dają producentom wiele korzyści, takich jak brak marży dla pośredników, znaczna kontrola nad procesem sprzedaży czy większa przewidywalność i ułatwione zarządzanie produkcją.

Na szczęście wiele nowoczesnych platform, takich jak Pimcore czy Shopware, pozwala sprawnie obsługiwać sprzedaż B2B i D2C. Ważne jednak, aby w tym przypadku postawić na system, który umożliwia integrację z wewnętrznymi systemami, takimi jak ERP, WMS, dostawcami i kontrahentami. Jeśli dostępne na rynku rozwiązania nie spełniają Twoich oczekiwań, zawsze istnieje też możliwość zaprojektowania i zbudowania customowej platformy B2B dopasowanej do Twojego indywidualnego procesu sprzedażowego. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na ten temat, skontaktuj się z nami.

Cyfrowy Paszport Produktu

Unia Europejska, działając na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, planuje wprowadzenie tzw. Cyfrowego Paszportu Produktu, czyli dokumentu elektronicznego zawierającego informacje m.in. o źródle pochodzenia produktu, jego składzie, wpływie na środowisko oraz zaleceniach dotyczących sposobu recyklingu i utylizacji. Ma to na celu zapobieganie greenwashingowi, czyli stosowaniu przez firmy wprowadzających w błąd informacji o zrównoważonym pochodzeniu oraz ułatwienie konsumentom wyboru prawdziwie ekologicznych produktów.

Choć wdrożenie Cyfrowego Paszportu Produktu zaplanowane jest dopiero na rok 2026, już teraz warto podjąć działania, które pozwolą się na to przygotować. Przygotowania te mogą wiązać się m.in. z koniecznością dostosowania procesu produkcji, modyfikacji opakowań, wdrożenia nowych technologii czy transformacji organizacyjnej, a takie zmiany mogą trwać dłużej niż rok czy dwa lata.

Jednym z elementów pomagających w przygotowaniu na Cyfrowy Paszport Produktu jest wdrożenie systemu PIM (Product Information Management). Zapewnia on efektywne zarządzanie informacją produktową oraz uspójnienie jej we wszystkich kanałach sprzedażowych, co ułatwi zapewnienie zgodności z wymogami Unii Europejskiej. Więcej o zaletach i wdrożeniu systemu PIM przeczytasz tutaj.

Płatności odroczone

Płatności odroczone to kolejny trend w branży e-commerce. Są to płatności odroczone w czasie, których dokonuje się bezpośrednio w sklepie, z pominięciem etapu zaciągania kredytu lub sprzedaży ratalnej w banku. Z takiego rozwiązania chętnie korzystają zarówno klienci B2B, jak i B2C, a sprzedawcy e-commerce coraz częściej umożliwiają taką formę rozliczenia.

Aby sprawnie wprowadzić płatności odroczone, konieczne jest zapewnienie właściwej infrastruktury. Większość platform e-commerce oferuje już możliwość wprowadzenia takich płatności - jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z nami.

Handel cross-border

Eksport towaru do innych krajów to dla wielu producentów naturalny krok w rozwoju. Umożliwia to wejście na nowe rynki i uzyskanie dostępu do milionów nowych klientów. Sprzedaż zagraniczna przyspiesza rozwój firmy, zwiększa rozpoznawalność i znaczenie marki i umożliwia ekspansję znacznie szybszą niż w przypadku prowadzenia działań jedynie na rynku lokalnym.

Firmy, które planują sprzedaż transgraniczną w 2024 roku będą jednak musiały skorzystać z rozwiązań technologicznych, które pozwolą im nie tylko zintegrować zagraniczne systemy płatności i dostawy, ale także wprowadzić funkcje automatycznego tłumaczenia i obsługę wielu walut. 

Obecnie najlepszym narzędziem do tego rodzaju sprzedaży jest Shopware - platforma, która pozwala na skalowanie sprzedaży zagranicznej dzięki sprawnemu zarządzaniu wielojęzycznym contentem, możliwością dostosowania procesu sprzedaży do sytuacji prawnej i przepisów podatkowych w różnych krajach, a także do prowadzenia sprzedaży sezonowej. 

Trendy w e-commerce 2024 - podsumowanie

Nowoczesne technologie w coraz większym stopniu wpływają na rozwój rynku e-commerce. Nie tylko zmieniają zachowanie i przyzwyczajenia konsumentów, ale także oferują szereg możliwości i narzędzi przydatnych do rozwoju i skalowania sprzedaży online. W realizacji najnowszych trendów szczególnie przydatne jest korzystanie z nowoczesnych platform e-commerce, które umożliwiają sprawne dostosowanie funkcjonalności sklepu do oczekiwań klientów.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w dobraniu platform i narzędzi e-commerce, które pomogą Ci skutecznie rozwijać sklep, skontaktuj się z nami. Jako eksperci od wdrażania i projektowania platform sprzedażowych, doradzimy Ci rozwiązania które będą najlepiej dopasowane do Twoich wymagań i budżetu.

Warto też przeczytać

Skontaktuj się


Rozpocznij transformację cyfrową z zaufanym partnerem

Więcej możliwości

Preferujesz kontakt telefoniczny
lub spotkanie na żywo? My również!

Poznaj nas
logoPerson1
Olga Jacek
Członkini Zarządu i współzałożycielka

Olga jest współodpowiedzialna za budowanie i implementację strategii Omega Code. Ponadto jest ekspertką w dziedzinie ubezpieczeń i pośrednictwa finansowego.

logoPerson2
Mariusz Kokoszkiewicz
Prezes i współzałożyciel

Mariusz, jako prezes i współzałożyciel Omega Code, odpowiada za strategię i implementację rozwoju organizacji, zespołów oraz obszaru technologii.

logoPerson3
Mariola Pruchińska
Dyrektor Zespołów Realizacji

Manager z ponad 30-letnim doświadczeniem w branży IT. Od kilkunastu lat kieruje zespołami zajmującymi się m.in. wdrożeniami systemów ERP, CRM oraz dedykowanych.

logoPerson4
Tomasz Michałowski
CTO/COO

Specjalista IT z 15-letnim doświadczeniem komercyjnym w branży IT.