Wybór właściwej platformy spośród wielu dostępnych opcji może być jednak sporym wyzwaniem. Jaki PIM wybrać i na co zwrócić uwagę?
Wybór właściwej platformy spośród wielu dostępnych opcji może być jednak sporym wyzwaniem. Jaki PIM wybrać i na co zwrócić uwagę?
Zarządzanie informacją produktową to jeden z najważniejszych elementów prowadzenia sklepu e-commerce. Aby przyspieszyć i usprawnić zbieranie i przetwarzanie danych, warto wdrożyć jeden systemów PIM. Wybór właściwej platformy spośród wielu dostępnych opcji może być jednak sporym wyzwaniem. Jaki PIM wybrać i na co zwrócić uwagę?
PIM (Product Information Management) to platforma służąca do zarządzania danymi produktowymi - m.in. opisami, zdjęciami, cenami i parametrami technicznymi. W sklepach, które oferują szeroki asortyment i prowadzą sprzedaż w kilku kanałach ręczne aktualizowanie informacji staje się kłopotliwe. PIM rozwiązuje ten problem dzięki automatyzacji tego procesu wspieranej przez integrację platformy z innymi systemami, takimi jak CMS, CRM czy ERP.
Wdrożenie PIM przynosi organizacjom wiele korzyści, m.in.:
zapewnia centralną i zsynchronizowaną bazę danych o produktach, także tych pochodzących z różnych źródeł
pomaga utrzymać spójność danych i komunikacji we wszystkich kanałach sprzedażowych i marketingowych
ułatwia kontrolowanie jakości danych i ich edycję w czasie rzeczywistym.
przyspiesza wymianę danych w organizacji i między zespołami
redukuje ilość pracy manualnej
oszczędza czas marketingowców i sprzedawców
wprowadza automatyzację procesów
pomaga zapewniać klientom spójne doświadczenia zakupowe
poprawia wizerunek marki dzięki zawsze aktualnym informacjom
zmniejsza liczbę zwrotów i reklamacji
zwiększa konwersję
automatycznie tworzy opisy produktów i ich tłumaczenia
zwiększa bezpieczeństwo
wspiera działania SEO.
Choć większość dostępnych na rynku platform PIM oferuje podobne kluczowe funkcjonalności, mogą się od siebie różnić pod wieloma względami. Na co więc zwrócić uwagę, wybierając system PIM?
Funkcjonalności. Zacznij od sprawdzenia, czy dany system PIM oferuje wszystkie funkcjonalności, jakich potrzebujesz. Jeśli masz problem z określeniem swoich potrzeb względem systemu, skontaktuj się z nami - pomożemy Ci zdefiniować Twoje wymagania i dobrać najlepsze rozwiązanie.
Możliwości integracji. Sprawdź, czy dany system PIM łączy się z innymi narzędziami wykorzystywanymi w Twojej organizacji - np. źródłami danych, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi.
Koszty. Ponieważ wdrożenie i utrzymywanie systemu PIM jest inwestycją, koniecznie dokładnie zapoznaj się z ofertą dostawców i cenami interesujących Cię pakietów.
Elastyczność systemu. Elastyczność to kluczowa kwestia w kontekście skalowania. Jeśli Twój sklep zacznie się rozwijać, konieczne może być dostosowanie platformy do nowych wymagań. Sprawdź więc, czy dany system PIM umożliwia łatwe wprowadzenie modyfikacji i personalizacji procesów.
Łatwość wdrożenia. Upewnij się, że wdrożenie danego narzędzia przebiegnie w Twojej organizacji sprawnie, że jego adopcja jest łatwa, a korzystanie z niego na co dzień intuicyjne. dla użytkowników.
Wsparcie techniczne. Sprawdź, czy dostawca rozwiązania oferuje pomoc techniczną w razie problemów lub awarii, czy regularnie aktualizuje oprogramowanie oraz skutecznie zabezpiecza je przed cyberzagrożeniami.
Aby ułatwić Ci wybór narzędzia PIM, przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie pięciu, naszym zdaniem, najlepszych tego typu platform dostępnych na rynku. Na jakie systemy PIM warto zwrócić uwagę?
Pimcore to platforma typu open-source oparta na PHP. Przeznaczona jest dla wszystkich organizacji, które potrzebują narzędzia do sprawnego zarządzania danymi i informacją produktową. Pimcore świetnie sprawdza się w organizacjach o złożonej strukturze i które zarządzają szerokim asortymentem.
elastyczność, skalowalność i szerokie możliwości rozwoju platformy
efektywne zbieranie, gromadzenie i organizowanie danych pochodzących z różnych źródeł
zaawansowane moduły
szerokie możliwości integracji z systemami zewnętrznymi (ERP, CRM, CMS i innymi), wyszukiwarką Google, mediami społecznościowymi i narzędziami analitycznymi
obecność wbudowanych edytorów
framework do budowy sklepu internetowego na samej platformie Pimcore, bez korzystania z dodatkowych narzędzi
moduły MDM (Master Data Management) i DAM (Digital Asset Management)
automatyzacja marketingu produktowego
wysoka dostępność programistów PHP
zaangażowana i aktywna społeczność.
wdrożenie wymaga współpracy z programistami lub firmami wdrożeniowymi
konieczność regularnego dostosowywania systemu do licznych aktualizacji i zmian.
Pimcore dostępny jest w 3 wariantach, co sprawia, że mogą z niego korzystać organizacje każdej wielkości. Oprócz podstawowej wersji bezpłatnej, która sprawdzi się idealnie w małych firmach i startupach, dostępny jest także plan Enterprise dla przedsiębiorstw poszukujących bardziej zaawansowanych funkcji, większej wydajności i dodatkowego wsparcia technicznego. Ostatnia wersja - PaaS - przeznaczona jest dla firm zainteresowanych pracą na wersji chmurowej, co zapewnia elastyczność, skalowalność i ułatwia zarządzanie infrastrukturą IT.
Akeneo, podobnie jak Pimcore, jest platformą open-source opartą na języku PHP. Również zapewnia szerokie możliwości zarządzania informacją produktową, jednak ze względu na to, że koncentruje się właśnie na danych produktowych, ma nieco węższy zakres funkcjonalności. Sprawdza się doskonale m.in. w firmach realizujących strategię omnichannel.
centralizacja informacji produktowej
zapewnienie spójności danych na różnych platformach
zwiększenie dokładności informacji produktowej i poprawa doświadczeń klienta
elastyczność w dostosowaniu do potrzeb firmy dzięki otwartemu kodowi
łatwość integracji z innymi systemami
importowanie danych z dowolnego źródła
przyjazny interfejs
dostępność w wersji Cloud
wysoka dostępność programistów PHP
aktywna i zaangażowana społeczność.
wysoka cena wersji Enterprise
automatyczne updaty dostępne tylko w pełnej wersji
wdrożenie wymaga współpracy z programistą.
Platforma Akeneo dostępna jest w 3 wariantach, co umożliwia dobranie planu do potrzeb niemal każdej organizacji. Oprócz wersji darmowej przeznaczonej głównie dla małych firm i startupów, dostępne są jeszcze plany Enterprise i Growth. Wersja Enterprise dostępna jest jako SaaS lub PaaS i powstała z myślą o przedsiębiorstwach potrzebujących kompleksowego zarządzania informacją produktową oraz wsparcia technicznego. Growth z kolei jest połączeniem dwóch poprzednich planów. Oferuje więcej funkcji niż plan bezpłatny, więc sprawdzi się świetnie w firmach, które dynamicznie się rozwijają, ale które nie potrzebują jeszcze pełnej wersji Enterprise.
Salsify to płatna platforma PIM dostępna w chmurze (SaaS). Oferuje szerokie funkcjonalności przeznaczone do zarządzania informacją produktową.
łatwe integracje z platformami ERP, DAM i e-commerce
możliwość współpracy i edycji danych w czasie rzeczywistym
nieograniczona liczba użytkowników
elastyczność w nadawaniu uprawnień
zaawansowane funkcje importu i eksportu danych
dostępność modułu DAM
narzędzie do optymalizacji SEO
możliwość definiowania niestandardowych atrybutów i relacji między produktami
funkcja uzupełniania brakujących informacji o produktach
możliwość integracji z największymi marketplace’ami (Amazon, eBay).
brak wersji bezpłatnej
cena licencji wyższa niż w przypadku większości innych systemów
długi czas adopcji ze względu na rozbudowane funkcjonalności
niedopasowanie platformy do urządzeń mobilnych
konieczność współpracy z programistą przy wdrożeniu
Salsify sprawdza się przede wszystkim w firmach, w których edycja danych produktowych oparta jest na współpracy dużej liczby pracowników. Funkcjonalności Salsify skutecznie wspierają i usprawniają tego typu procesy. Poza tym w ofercie tego dostawcy znajdują się narzędzia przeznaczone dla producentów, retailerów i dystrybutorów.
Syndigo to zaawansowany system PIM, z którego korzystają firmy z różnych branż. Oferuje również systemy MDM oraz DAM.
bezpośrednia dystrybucja treści do kanałów po dostosowaniu do ich wymogów
dostępność narzędzi analitycznych
zarządzanie poprawnością danych i duplikatami
łatwa integracja z ERP, MDM i innymi narzędziami.
problemy z automatyzacją publikacji contentu na stronie
powolne reakcje ze strony supportu technicznego.
Wśród ponad 1750 firm z całego świata, które korzystają z Syndigo, znajdują się zarówno korporacje, jak i lokalni retailerzy. Syndigo nie ma stałego cennika ani zdefiniowanych planów - wycena jest indywidualna i dostosowana do wymagań i możliwości konkretnej firmy.
Choć jest to wciąż mało znane narzędzie, w ostatnich latach znacznie zyskuje na popularności - korzysta z niego już ponad 10 tys. firm. Zdobywa również nagrody, m.in. wyróżnienie od platformy g2.com.
dostępność 3 wersji cenowych (Free, Standard, Pro)
sprawdzanie kompletności danych pod wybrane kanały sprzedażowe
dostępność modułu DAM
integracja z Google Analytics
prosta obsługa i wdrożenie bez pomocy programistów
pomocny i szybko reagujący support
stały rozwój platformy.
brak integracji z marketplace’ami.
Choć Plytix to system PIM przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw, z powodzeniem korzystają z niego również korporacje i większe organizacje.
Wybór narzędzia PIM nie jest oczywisty i powinien być oparty przede wszystkim na solidnej analizie potrzeb danej organizacji. Kolejnym krokiem jest wybranie dostawcy i planu, który zapewni maksimum korzyści w ramach określonych możliwości budżetowych.
Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze platformy PIM, skontaktuj się z nami. Jako doświadczeni wdrożeniowcy, partnerzy topowych platform (Pimcore, Akeneo) i twórcy autorskich rozwiązań e-commerce będziemy w stanie trafnie określić Twoje wymagania i doradzić Ci najlepszego dostawcę.
Skontaktuj się
Więcej możliwości
Preferujesz kontakt telefoniczny
lub spotkanie na żywo? My również!