Jaki PIM wybrać? Top 5 najlepszych platform dla e-commerce

29 Maj 2024
Aktualności |
Porady biznesowe |
E-commerce |
Pimcore

Wybór właściwej platformy spośród wielu dostępnych opcji może być jednak sporym wyzwaniem. Jaki PIM wybrać i na co zwrócić uwagę?

 

Zarządzanie informacją produktową to jeden z najważniejszych elementów prowadzenia sklepu e-commerce. Aby przyspieszyć i usprawnić zbieranie i przetwarzanie danych, warto wdrożyć jeden systemów PIM. Wybór właściwej platformy spośród wielu dostępnych opcji może być jednak sporym wyzwaniem. Jaki PIM wybrać i na co zwrócić uwagę?

Co to jest PIM?

PIM (Product Information Management) to platforma służąca do zarządzania danymi produktowymi - m.in. opisami, zdjęciami, cenami i parametrami technicznymi. W sklepach, które oferują szeroki asortyment i prowadzą sprzedaż w kilku kanałach ręczne aktualizowanie informacji staje się kłopotliwe. PIM rozwiązuje ten problem dzięki automatyzacji tego procesu wspieranej przez integrację platformy z innymi systemami, takimi jak CMS, CRM czy ERP.

Wdrożenie PIM przynosi organizacjom wiele korzyści, m.in.:

  • zapewnia centralną i zsynchronizowaną bazę danych o produktach, także tych pochodzących z różnych źródeł

  • pomaga utrzymać spójność danych i komunikacji we wszystkich kanałach sprzedażowych i marketingowych

  • ułatwia kontrolowanie jakości danych i ich edycję w czasie rzeczywistym.

  • przyspiesza wymianę danych w organizacji i między zespołami

  • redukuje ilość pracy manualnej

  • oszczędza czas marketingowców i sprzedawców

  • wprowadza automatyzację procesów

  • pomaga zapewniać klientom spójne doświadczenia zakupowe

  • poprawia wizerunek marki dzięki zawsze aktualnym informacjom

  • zmniejsza liczbę zwrotów i reklamacji

  • zwiększa konwersję

  • automatycznie tworzy opisy produktów i ich tłumaczenia

  • zwiększa bezpieczeństwo

  • wspiera działania SEO.

Jak wybrać system PIM?

Choć większość dostępnych na rynku platform PIM oferuje podobne kluczowe funkcjonalności, mogą się od siebie różnić pod wieloma względami. Na co więc zwrócić uwagę, wybierając system PIM? 

  • Funkcjonalności. Zacznij od sprawdzenia, czy dany system PIM oferuje wszystkie funkcjonalności, jakich potrzebujesz. Jeśli masz problem z określeniem swoich potrzeb względem systemu, skontaktuj się z nami - pomożemy Ci zdefiniować Twoje wymagania i dobrać najlepsze rozwiązanie.

  • Możliwości integracji. Sprawdź, czy dany system PIM łączy się z innymi narzędziami wykorzystywanymi w Twojej organizacji - np. źródłami danych, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi. 

  • Koszty. Ponieważ wdrożenie i utrzymywanie systemu PIM jest inwestycją, koniecznie dokładnie zapoznaj się z ofertą dostawców i cenami interesujących Cię pakietów.

  • Elastyczność systemu. Elastyczność to kluczowa kwestia w kontekście skalowania. Jeśli Twój sklep zacznie się rozwijać, konieczne może być dostosowanie platformy do nowych wymagań. Sprawdź więc, czy dany system PIM umożliwia łatwe wprowadzenie modyfikacji i personalizacji procesów. 

  • Łatwość wdrożenia. Upewnij się, że wdrożenie danego narzędzia przebiegnie w Twojej organizacji sprawnie, że jego adopcja jest łatwa, a korzystanie z niego na co dzień intuicyjne. dla użytkowników.

  • Wsparcie techniczne. Sprawdź, czy dostawca rozwiązania oferuje pomoc techniczną w razie problemów lub awarii, czy regularnie aktualizuje oprogramowanie oraz skutecznie zabezpiecza je przed cyberzagrożeniami.

Jaki PIM wybrać? 

Aby ułatwić Ci wybór narzędzia PIM, przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie pięciu, naszym zdaniem, najlepszych tego typu platform dostępnych na rynku. Na jakie systemy PIM warto zwrócić uwagę?

Pimcore

Pimcore to platforma typu open-source oparta na PHP. Przeznaczona jest dla wszystkich organizacji, które potrzebują narzędzia do sprawnego zarządzania danymi i informacją produktową. Pimcore świetnie sprawdza się w organizacjach o złożonej strukturze i które zarządzają szerokim asortymentem. 

Zalety Pimcore:

  • elastyczność, skalowalność i szerokie możliwości rozwoju platformy

  • efektywne zbieranie, gromadzenie i organizowanie danych pochodzących z różnych źródeł

  • zaawansowane moduły

  • szerokie możliwości integracji z systemami zewnętrznymi (ERP, CRM, CMS i innymi), wyszukiwarką Google, mediami społecznościowymi i narzędziami analitycznymi

  • obecność wbudowanych edytorów

  • framework do budowy sklepu internetowego na samej platformie Pimcore, bez korzystania z dodatkowych narzędzi

  • moduły MDM (Master Data Management) i DAM (Digital Asset Management)

  • automatyzacja marketingu produktowego

  • wysoka dostępność programistów PHP

  • zaangażowana i aktywna społeczność.

Wady Pimcore:

  • wdrożenie wymaga współpracy z programistami lub firmami wdrożeniowymi

  • konieczność regularnego dostosowywania systemu do licznych aktualizacji i zmian.

Pimcore - dla kogo?

Pimcore dostępny jest w 3 wariantach, co sprawia, że mogą z niego korzystać organizacje każdej wielkości. Oprócz podstawowej wersji bezpłatnej, która sprawdzi się idealnie w małych firmach i startupach, dostępny jest także plan Enterprise dla przedsiębiorstw poszukujących bardziej zaawansowanych funkcji, większej wydajności i dodatkowego wsparcia technicznego. Ostatnia wersja - PaaS - przeznaczona jest dla firm zainteresowanych pracą na wersji chmurowej, co zapewnia elastyczność, skalowalność i ułatwia zarządzanie infrastrukturą IT.

Akeneo

Akeneo, podobnie jak Pimcore, jest platformą open-source opartą na języku PHP. Również zapewnia szerokie możliwości zarządzania informacją produktową, jednak ze względu na to, że koncentruje się właśnie na danych produktowych, ma nieco węższy zakres funkcjonalności. Sprawdza się doskonale m.in. w firmach realizujących strategię omnichannel.

Zalety Akeneo:

  • centralizacja informacji produktowej

  • zapewnienie spójności danych na różnych platformach

  • zwiększenie dokładności informacji produktowej i poprawa doświadczeń klienta

  • elastyczność w dostosowaniu do potrzeb firmy dzięki otwartemu kodowi

  • łatwość integracji z innymi systemami

  • importowanie danych z dowolnego źródła

  • przyjazny interfejs

  • dostępność w wersji Cloud

  • wysoka dostępność programistów PHP

  • aktywna i zaangażowana społeczność.

Wady Akeneo:

  • wysoka cena wersji Enterprise

  • automatyczne updaty dostępne tylko w pełnej wersji

  • wdrożenie wymaga współpracy z programistą.

Akeneo - dla kogo?

Platforma Akeneo dostępna jest w 3 wariantach, co umożliwia dobranie planu do potrzeb niemal każdej organizacji. Oprócz wersji darmowej przeznaczonej głównie dla małych firm i startupów, dostępne są jeszcze plany Enterprise i Growth. Wersja Enterprise dostępna jest jako SaaS lub PaaS i powstała z myślą o przedsiębiorstwach potrzebujących kompleksowego zarządzania informacją produktową oraz wsparcia technicznego. Growth z kolei jest połączeniem dwóch poprzednich planów. Oferuje więcej funkcji niż plan bezpłatny, więc sprawdzi się świetnie w firmach, które dynamicznie się rozwijają, ale które nie potrzebują jeszcze pełnej wersji Enterprise.

Salsify

Salsify to płatna platforma PIM dostępna w chmurze (SaaS). Oferuje szerokie funkcjonalności przeznaczone do zarządzania informacją produktową.

Zalety Salsify:

  • łatwe integracje z platformami ERP, DAM i e-commerce

  • możliwość współpracy i edycji danych w czasie rzeczywistym

  • nieograniczona liczba użytkowników

  • elastyczność w nadawaniu uprawnień

  • zaawansowane funkcje importu i eksportu danych

  • dostępność modułu DAM

  • narzędzie do optymalizacji SEO

  • możliwość definiowania niestandardowych atrybutów i relacji między produktami

  • funkcja uzupełniania brakujących informacji o produktach

  • możliwość integracji z największymi marketplace’ami (Amazon, eBay).

Wady Salsify:

  • brak wersji bezpłatnej

  • cena licencji wyższa niż w przypadku większości innych systemów

  • długi czas adopcji ze względu na rozbudowane funkcjonalności

  • niedopasowanie platformy do urządzeń mobilnych

  • konieczność współpracy z programistą przy wdrożeniu

Salsify - dla kogo?

Salsify sprawdza się przede wszystkim w firmach, w których edycja danych produktowych oparta jest na współpracy dużej liczby pracowników. Funkcjonalności Salsify skutecznie wspierają i usprawniają tego typu procesy. Poza tym w ofercie tego dostawcy znajdują się narzędzia przeznaczone dla producentów, retailerów i dystrybutorów.

Syndigo

Syndigo to zaawansowany system PIM, z którego korzystają firmy z różnych branż. Oferuje również systemy MDM oraz DAM.

Zalety Syndigo:

  • bezpośrednia dystrybucja treści do kanałów po dostosowaniu do ich wymogów

  • dostępność narzędzi analitycznych

  • zarządzanie poprawnością danych i duplikatami

  • łatwa integracja z ERP, MDM i innymi narzędziami.

Wady Syndigo:

  • problemy z automatyzacją publikacji contentu na stronie

  • powolne reakcje ze strony supportu technicznego.

Syndigo - dla kogo?

Wśród ponad 1750 firm z całego świata, które korzystają z Syndigo, znajdują się zarówno korporacje, jak i lokalni retailerzy. Syndigo nie ma stałego cennika ani zdefiniowanych planów - wycena jest indywidualna i dostosowana do wymagań i możliwości konkretnej firmy.

Plytix

Choć jest to wciąż mało znane narzędzie, w ostatnich latach znacznie zyskuje na popularności - korzysta z niego już ponad 10 tys. firm. Zdobywa również nagrody, m.in. wyróżnienie od platformy g2.com.

Zalety Plytix:

  • dostępność 3 wersji cenowych (Free, Standard, Pro)

  • sprawdzanie kompletności danych pod wybrane kanały sprzedażowe

  • dostępność modułu DAM

  • integracja z Google Analytics

  • prosta obsługa i wdrożenie bez pomocy programistów

  • pomocny i szybko reagujący support

  • stały rozwój platformy.

Wady Plytix:

  • brak integracji z marketplace’ami.

Plytix - dla kogo?

Choć Plytix to system PIM przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw, z powodzeniem korzystają z niego również korporacje i większe organizacje.

Nasza rekomendacja

Wybór narzędzia PIM nie jest oczywisty i powinien być oparty przede wszystkim na solidnej analizie potrzeb danej organizacji. Kolejnym krokiem jest wybranie dostawcy i planu, który zapewni maksimum korzyści w ramach określonych możliwości budżetowych.

Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze platformy PIM, skontaktuj się z nami. Jako doświadczeni wdrożeniowcy, partnerzy topowych platform (Pimcore, Akeneo) i twórcy autorskich rozwiązań e-commerce będziemy w stanie trafnie określić Twoje wymagania i doradzić Ci najlepszego dostawcę. 

Warto też przeczytać

Skontaktuj się


Rozpocznij transformację cyfrową z zaufanym partnerem

Więcej możliwości

Preferujesz kontakt telefoniczny
lub spotkanie na żywo? My również!

Poznaj nas
logoPerson1
Olga Jacek
Członkini Zarządu i współzałożycielka

Olga jest współodpowiedzialna za budowanie i implementację strategii Omega Code. Ponadto jest ekspertką w dziedzinie ubezpieczeń i pośrednictwa finansowego.

logoPerson2
Mariusz Kokoszkiewicz
Prezes i współzałożyciel

Mariusz, jako prezes i współzałożyciel Omega Code, odpowiada za strategię i implementację rozwoju organizacji, zespołów oraz obszaru technologii.

logoPerson3
Mariola Pruchińska
Dyrektor Zespołów Realizacji

Manager z ponad 30-letnim doświadczeniem w branży IT. Od kilkunastu lat kieruje zespołami zajmującymi się m.in. wdrożeniami systemów ERP, CRM oraz dedykowanych.

logoPerson4
Tomasz Michałowski
CTO/COO

Specjalista IT z 15-letnim doświadczeniem komercyjnym w branży IT.