Jak Pimcore obniża koszty obsługi sprzedaży?

30 Styczeń 2024
Pimcore |
Porady biznesowe

W poprawie wartości ROI może pomóc między innymi wdrożenie systemu PIM, np. Pimcore. System ten służy do centralizacji i automatyzacji zarządzania informacją produktową. To przekłada się nie tylko na obniżenie kosztów obsługi sprzedaży, ale także na poprawę wielu innych czynników wpływających na ROI. 

Jak dokładnie Pimcore obniża koszty sprzedaży i przyczynia się do zwiększenia zwrotu z inwestycji w e-commerce? 

Co to jest Pimcore?

Pimcore to przykład systemu PIM (Product Information Management), czyli zaawansowanej platformy dla e-commerce przeznaczonej do zarządzania informacją produktową. System gromadzi i centralizuje dane związane z asortymentem, takie jak: treści, specyfikacje techniczne, opisy produktów, zdjęcia, ceny, stany magazynowe, opcje dostawy i inne kluczowe informacje wykorzystywane w procesie sprzedaży.

Głównym zadaniem i jednocześnie zaletą systemu PIM jest właśnie konsolidacja danych. Niezależnie od tego, czy prowadzisz mały lub średniej wielkości sklep, czy też sprzedajesz równocześnie na kilku platformach i marketplacach, Pimcore pozwoli Ci w pełni panować nad asortymentem i związanymi z nim informacjami o produktach. System pozwala m.in. na: 

  • masową aktualizację danych na wszystkich marketplacach, porównywarkach i platformach zakupowych w czasie rzeczywistym

  • ujednolicenie informacji produktowej we wszystkich kanałach sprzedaży

  • usprawnienie przepływu informacji pomiędzy różnymi rolami i działami w organizacji.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o zaletach i funkcjonalnościach platformy Pimcore i systemów PIM, przeczytaj nasz artykuł: Główne zalety posiadania systemu zarządzania produktem.

Zalety Pimcore a koszty sprzedaży

Czy warto zainwestować w system Pimcore i wprowadzić tak dużą rewolucję w sposobie zarządzania danymi produktowymi? Zdecydowanie tak. Pimcore to narzędzie, które jest w stanie obniżyć koszty obsługi sprzedaży w e-commerce, wygenerować znaczne oszczędności, a także podnieść ROI działań marketingowych i sprzedażowych.

Przykład? Z doświadczenia firm korzystających z systemu Pimcore wynika, że przy kilkunastoosobowym zespole platforma pozwala zaoszczędzić nawet 100 godzin miesięcznie. Po przemnożeniu tej liczby przez stawkę godzinową sprzedawcy okazuje się, że wdrożenie Pimcore przekłada się nawet na kilka tysięcy złotych oszczędności miesięcznie przy jednoczesnej poprawie wyników sprzedażowych.

Jak dokładnie w takim razie Pimcore wpływa na zwiększenie zysków i obniżenie kosztów obsługi sprzedaży? 

Automatyzacja procesów

Zarządzanie asortymentem w e-commerce wymaga sprawnego przechowywania i przetwarzania danych. Ręczne wprowadzanie informacji produktowych na licznych wykorzystywanych platformach sprzedażowych jest nie tylko czasochłonne i wymaga nieustannego zaangażowania ze strony sprzedawców lub działu marketingu, ale też jest obarczone dużym ryzykiem błędu. 

Tymczasem błędy ludzkie w świecie IT są częstą przyczyną poważnych strat. Zgodnie z raportem Essential Human Error Statistics in 2023, błędy ludzkie odpowiadają za:

  • 95% przypadków naruszenia cyberbezpieczeństwa

  • 32% przypadków utraty danych 

  • opóźnienia w dostawie w 15% małych firm e-commerce

  • 25% błędów w łańcuchu dostaw w branży FMCG. 

Dlatego właśnie ograniczenie czynnika ludzkiego poprzez automatyzację jest kluczowe dla prawidłowego i wydajnego działania technologii.

Błędy ludzkie w e-commerce powodują m.in. wzrost kosztów obsługi sprzedaży ze względu na konieczność ich naprawy. Generują również straty spowodowane utratą zysków, do której dochodzi, gdy klienci rezygnują z zakupu widząc na stronie niepoprawne lub nieaktualne informacje. W przypadku firm o szerokim asortymencie, które operują na dużej liczbie SKU, łączne straty mogą wynieść nawet miliony dolarów rocznie. 

System PIM pomaga rozwiązać te problemy, automatyzując procesy związane z zarządzaniem treścią i danymi produktowymi, takie jak np. standaryzacja danych w opisach produktów, przypisywanie produktów do kategorii na podstawie wybranego atrybutu, personalizowanie ofert czy wprowadzenie dynamicznych cen. W ten sposób Pimcore minimalizuje ryzyko błędów, a działy sprzedaży i marketingu mogą skoncentrować się na zadaniach, które generują większą wartość biznesową. 

Aktualizacja informacji produktowej

System PIM umożliwia m.in. sprawne aktualizowanie wprowadzonych informacji produktowych we wszystkich kanałach. Sprzedaż online wymaga nieustannego trzymania ręki na pulsie i monitorowania, czy informacje dotyczące produktów, z którymi mają styczność klienci, są poprawne i aktualne. Zadania nie ułatwiają zróżnicowane formy opisów, wymiary zdjęć czy jednostki występujące na poszczególnych marketplacach. 

Pimcore zapewnia łatwe i szybkie ujednolicenie tych danych oraz aktualizowanie informacji o produktach, cenach, dostępności i promocjach bez angażowania sprzedawców. Pozwala to szybkie reagowanie na zmiany rynkowe i działania konkurencji, co wpływa na zwiększenie ROI z inwestycji w reklamę, podnosi konkurencyjność firmy oraz umożliwia szybsze wejście na nowe rynki. Poprawność informacji i produktach dostępnych online zmniejsza również liczbę zapytań o ofertę. Aż 53% klientów w USA porzuca koszyki zakupowe w momencie, gdy nie może znaleźć szybko odpowiedzi na pytanie. Wprowadzenie Pimcore i automatycznej aktualizacji danych minimalizuje ten problem przy jednoczesnym odciążeniu działu obsługi klienta.

Integracja z innymi systemami

Pimcore można łatwo zintegrować nie tylko z platformami sprzedażowymi, ale też z innymi systemami wykorzystywanych w organizacji, takimi jak CRM czy ERP. Eliminuje to potrzebę ręcznego wprowadzania danych na wielu platformach i umożliwia automatyczne pobieranie informacji o stanach magazynowych, zdjęć produktowych czy danych sprzedażowych z właściwych źródeł.

Tym samym Pimcore usprawnia przepływ informacji między różnymi działami organizacji. Zaawansowane integracje pozwalają z kolei na jeszcze większą automatyzację pracy, ograniczenie błędów ludzkich i generowanie dodatkowych oszczędności.

Zmniejszenie liczby zwrotów

Sprawne i automatyczne zarządzanie danymi poprzez ich centralizację minimalizuje ryzyko pojawienia się błędów w opisach, parametrach i zdjęciach produktów. Ponieważ w sprzedaży e-commerce klienci nie mogą fizycznie zobaczyć i dotknąć produktu, podejmują decyzje zakupowe właśnie na podstawie tych informacji. Aż 81% konsumentów robi research online przed dokonaniem zakupu w sklepie internetowym, a 87% konsumentów deklaruje, że opis produktu i zawartość strony produktowej jest dla nich najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie. 

Kompletność i aktualność strony produktowej jest więc kluczowym elementem wpływającym na konwersję i ROI. W momencie, gdy opisy są nieaktualne lub błędne, rośnie liczba zwrotów i reklamacji. Ich obsługa z kolei angażuje zasoby i generuje dodatkowe koszty (pracy, materiałów i wysyłki), które powodują obniżenie zysku ze sprzedaży. 

Pimcore, zapewniając znaczną automatyzację aktualizacji danych produktowych na wszystkich platformach w czasie rzeczywistym, zapewnia poprawność opisów i znacznie zmniejsza liczbę zwrotów spowodowanych błędną lub niekompletną informacją. 

Personalizacja treści

System Pimcore może konsolidować nie tylko dane produktowe, ale także sprzedażowe - zwłaszcza po integracji z innymi systemami, takimi jak CRM czy ERP. Oznacza to, że pozwala on na automatyczne tworzenie spersonalizowanych treści i ofert na podstawie profilu, preferencji i zachowań zakupowych wybranych grup klientów. Dzięki temu możliwe jest jeszcze większe ograniczenie udziału sprzedawców w procesie zakupowym oraz przyspieszenie decyzji konsumentów o złożeniu zamówienia. Lepsze dopasowanie oferty do profilu klienta przekłada się więc na większą skuteczność sprzedaży, wyższą konwersję, a co za tym idzie - poprawę wartości wskaźnika ROI. 

Analiza danych i raportowanie

System Pimcore pozwala również na bardzo dokładną analizę danych dotyczącą produktów, klientów oraz sprzedaży. Korzystanie z platformy pomaga znacznie lepiej zrozumieć wyniki działań marketingowych i zyskać cenne i bardziej holistyczne spojrzenie na wyniki biznesowe. Pozwala to z kolei na podejmowanie bardziej trafnych decyzji, np. lepszy dobór mechanizmu promocji do grupy docelowej lub objęcie działaniami reklamowymi wybranych wariantów produktu.

Pimcore staje się więc nie tylko platformą do automatyzacji biznesu, ale także narzędziem do stałej optymalizacji i podnoszenia ROI w oparciu o kompleksowe, szczegółowe i dostępne w czytelnej formie dane.

Oczywiście, to jeszcze nie wszystkie zalety systemu Pimcore i platform PIM. Chciałbyś dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami - przeanalizujemy potrzeby Twojej firmy i podpowiemy, jak Pimcore może poprawić jej kluczowe wskaźniki i pomóc w osiągnięciu KPI.

Warto też przeczytać

Skontaktuj się


Rozpocznij transformację cyfrową z zaufanym partnerem

Więcej możliwości

Preferujesz kontakt telefoniczny
lub spotkanie na żywo? My również!

Poznaj nas
logoPerson1
Olga Jacek
Członkini Zarządu i współzałożycielka

Olga jest współodpowiedzialna za budowanie i implementację strategii Omega Code. Ponadto jest ekspertką w dziedzinie ubezpieczeń i pośrednictwa finansowego.

logoPerson2
Mariusz Kokoszkiewicz
Prezes i współzałożyciel

Mariusz, jako prezes i współzałożyciel Omega Code, odpowiada za strategię i implementację rozwoju organizacji, zespołów oraz obszaru technologii.

logoPerson3
Mariola Pruchińska
Dyrektor Zespołów Realizacji

Manager z ponad 30-letnim doświadczeniem w branży IT. Od kilkunastu lat kieruje zespołami zajmującymi się m.in. wdrożeniami systemów ERP, CRM oraz dedykowanych.

logoPerson4
Tomasz Michałowski
CTO/COO

Specjalista IT z 15-letnim doświadczeniem komercyjnym w branży IT.